Lakování

 

Autor a jeho T601
Díly s foto
Download
Fotogalerie
Historie
Kniha návštěv
Odkazy
Ohlasy a inzerce
Opravny
Rady pro vás
Srazy
Technické údaje
Vývoj
Zajímavosti

 

Zajímavosti

 

Na lakování budete potřebovat stříkací pistoli a kompresor, který dává tlak 3 - 5 atmosfér. Já lakuji s kompresorem od náklaďáku, ale má příliš malý výkon. Pokud budete mít také po domácku vyráběný kompresor, doporučuji spíše dvoupístý kompresor z autobusu. Pistole je asi nejlepší se zásobní nádobkou nahoře.
Já osobně chci dosáhnout toho nejlepšího výsledku a tak jsem zvolil poměrně drahý akrylátový lak, kterým lakují i profesionální lakovny. Protože lakuji Trabanta i zevnitř, zakoupil jsem 1,7 l laku + ředidlo a tužidlo. Pod lak je zapotřebí dát plnič a vůbec nejdřív je třeba opravit povrch karoserie kytem. Kovové části jsem ještě před kytováním nastříkal nitrokombinační základovou barvou. K zakrývání míst které jsem nechtěl postříkat jsem použil novinový papír a krepovou lepící pásku, která lze po lakovaní snadno odstranit a nezanechává na povrchu auta lepidlo. Veškeré broušení doporučuji dělat ručně, protože tak máte lepší cit než při broušení vrtačkou či vibrační bruskou. Aby byl povrch opravdu rovný je dobré nebrousit přímo rukou, ale pomocí žabky, nebo alespoň přes nějaký dřevěný špalík.
Jak tak počítám celý lak na Trabanta mě vyšel asi na 6 000,-Kč, kdežto v lakovně mi to odhadli na 30 - 35 tis. Kč. Také mi v lakovně vyhrožovali, že když to budu dělat sám, tak že se mi to bude loupat. V knížce o Trabantu ale píší, že se duroplastové díly lakují stejně jako díly kovové. Já se domnívám, že celé kouzlo je v přípravě povrchu karoserie (v broušení), v čemž mě utvrdil i autoklempíř, který mi s lakováním radil. Musím říct, že jsem s dosavadními výsledky mého lakovaní spokojen.
 

 

Zajímavosti

Díl důkladně odmastím nitroředidlem, protože je-li auto už lakováno syntetickou barvou, srazí se to a je to malér. Pořád lepší teď, než při lakování.
Přebrousím díl brusným papírem (dále jen BP) 80 - 150.
Je-li díl kovový, nastříkám ho nitrokombinační základovou barvou, 1 - 2 vrstvy, doporučuji šedou, nebo bílou. Červenohnědá se špatně brousí.
Případné díry a různé nerovnosti v povrchu dílu překytuji pomocí správkového kytu tak, že jej nanáším stěrkou.
Opravená místa přebrousím do roviny BP 150 a celý díl BP 240 - 280 pod vodou (dále jen +voda).
Nalakuji díl plničem naředěným tužidlem k němu zakoupeným podle předepsaného poměru tak, aby se sléval, ale nestekl. Plnič je poměrně hustý, proto stačí jedna silnější vrstva.
Po zaschnutí přebrousím celý díl BP 600 - 800 +voda.
Takto připravený díl lakuji akrylátovým lakem namíchaným podle předepsaného poměru s ředidlem a tužidlem koupeným k barvě. Lakuji 3 - 5 vrstev. Hlavně si na pistoli stáhněte množství barvy, protože to hodně teče. Při první vrstvě nekoukám na to aby se to krylo a slévalo se a jen díl lehce stříknu "zapráším". U druhého laku již koukám, aby to krylo a při třetím se to už musí slévat a lesknout. Ale pozor, aby to nesteklo. Mezi jednotlivými vrstvami laku čekám asi 6 - 20 minut, aby předchozí vrstva zavadla, ale nezatvrdla.
Pokud to někde trochu steče, není ještě vše ztraceno. Asi po týdnu, když je lak tvrdý (lepší je počkat déle, i měsíc) steklou kapku opatrně zbrousím BP 2000 a pak to přeleštím brusnou pastou Tempo.